Page 51 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 51

korijenom zuba jasna je i manifestacija bola zbog pritiska   prostor  i  nepokretnost  tokom  perioda  leta,  portokavalna
            koji gas vrši na zubni živac .                      opstrukcija i hiperkoagulabilnost krvi kod trudnica nose ri-
                                 8
                                                                zik od nastanka edema donjih ekstremiteta, tromboflebiti-
               Kinetoza                                         sa i tromboze dubokih vena. Trudnice koje putuju avionom
               Kinetoza  ili  „bolest  putovanja“  nastaje  kao  posljedica   treba da zatraže sjedište pored prolaza i hodaju po kabini
            kontradiktornih informacija koje dobija mozak od nekih di-  kada je to moguće i/ili izvode izometrijske vježbe za noge,
            jelova tijela koji registruju kretanje, dok drugi ne. Ako osoba   posebno tokom dugih letova koji uključuju produženo sku-
                                                                          10
            u toku vožnje automobilom čita knjigu, njegovo unutrašnje   čeno sedenje .
            uvo i receptori na koži detektuju kretanje unaprijed. Među-  Ronioci su takođe specifična populacija putnika, po pita-
            tim, oči usmjerene na knjigu koja se ne kreće i mišićni recep-  nju mogućnosti pojave određenih zdravstvenih problema.
            tori govore mozgu da osoba još uvijek sjedi. Dakle, mozak   Putnik koji je nedavno učestvovao u ronjenju izložen je rizi-
            dobija kontradiktorne informacije, tijelo je zbunjeno, jer se   ku od razvoja dekompresijske bolesti, tako da bi ronioce tre-
            ono ne kreće. Mozak za to vrijeme pokušava da shvati kakav   balo savjetovati da sačekaju najmanje 12 sati prije letenja,
            signal da pošalje ostatku tijela što dovodi do mučnine, vrto-  ako su izveli ronjenje na manjim dubinama koje ne zahtije-
            glavice, glavobolje, slabosti i povraćanja. Bolest putovanja   vaju dekompresiju. Za višestruke zarone ili one na velikim
            se rjeđe javlja tokom leta mlaznim avionom, a češće kod avi-  dubinama  koje  zahtijevaju  dekompresijska  zaustavljanja,
            ona sa elisnim pogonom .                            mogu letjeti avionom tek 24 h nakon posljednjeg ronjenja.
                                8
                                                                Ronioci koji su bili na velikim dubinama prije leta avionom,
                                                                još uvijek imaju rastvorene izvjesne količine gasova u krvi
            Specifične subpopulacije putnika u avionu           i tkivima. Podizanjem na velike visine tokom leta avionom,
               Trudnice  mogu  prilično  bezbjedno  letjeti  avionom,  uz   zbog  pada  barometarskog  pritiska,  ove  količine  gasa  se
            izvjesna  ograničenja.  Potrebno  je  preduzeti  neke  mjere   mogu naknadno osloboditi i dovesti do razvoja kliničke slike
            predostrožnosti prije leta, kako bi se spriječila mogućnost   kesonske bolesti. Rizik od razvoja kesonske bolesti raste sa
            (prevremenog)  porođaja  tokom  leta.  Fetus  je  tokom  leta   godinama i gojaznošću 9, 11, 26 .
            avionom u uslovima hipobarčne hipoksije, prilično zaštićen.
            Zbog povećanih vrijednosti fetalnog hemoglobina i poveća-
            nog afiniteta fetalnog hemoglobina prema kiseoniku, Boro-  Dostupna medicinska oprema
            vog efekta i drugačije krive disocijacije fetalnog hemoglo-  i lijekovi u avionu
            bina u odnosu na hemoglobin odraslih, fetus je u stanju da   Još uvijek nije postignuta internacionalna standardiza-
            održi veći stepen zasićenosti hemoglobina kiseonikom nego   cija u pogledu obavezne opreme i lijekova neophodnih za
            odrasla osoba pri sličnim parcijalnim pritiscima kiseonika,   pružanje hitne medicinske pomoći u avionu, pa je sadržaj
            što fetusu daje bolji pristup kiseoniku iz majčinog krvotoka.   opreme i lijekova u različitim avio kompanijama i dalje ra-
            Novorođenčad mlađa od dva dana ne bi trebalo da lete avi-  znolik.  Za  manje  medicinske  intervencije  treba  da  postoji
            onom, a poželjno je da budu starija od 7 dana .
                                                 8
                                                                osnovni komplet za prvu pomoć (First aid kit, FAK) koji se
               Najveći broj avio kompanija dozvoljava trudnicama da   razlikuje od naprednog kompleta za hitna medicinska sta-
            lete do 36 nedjelje trudnoće. Preko 36 nedjelja, može biti   nja koji sadrži i opremu za uspostavljanje disajnog puta, za
                                                                                                    2
            potrebna medicinska potvrda od strane akušera, posebno   kanulaciju vena, glukometar, pulsni oksimetar . Pacijenti če-
            za duge prekookeanske letove . Ako je u pitanju blizanač-  sto nose sopstvene lijekove, koji se mogu koristiti sami ili u
                                     9
            ka trudnoća onda je let dozvoljen do 32 nedjelje trudnoće.   kombinaciji sa lijekovima iz medicinskog kompleta. Najveći
            Trudnicama sa visokim rizikom, a posebno onima sa hiper-  dio lijekova iz medicinskog kompleta u avionu se mogu or-
            tenzijom  izazvanom  trudnoćom,  dijabetesom  i  anemijom,   dinirati peroralno ili intramuskularno. Intravenski se savje-
            savjetuje se da ne lete od 24 nedjelje ili da uopšte ne lete   tuje samo ordiniranje adrenalina tokom kardiopulmonalne
            avionom.  Trudnice  sa  istorijom  prevremenog  porođaja  i   reanimacije.
            povećanom kontraktilnošću materice treba da izbjegavaju   U  Sjedinjenim  Američkim  Državama  svaki  avion  koji
            duge, posebno prekookeanske letove. Najoptimalnije vrije-  obavlja komercijalne letove i ima više od 12 sjedišta, mora
            me za putovanje trudnica avionom je sredina trudnoće (od   da posjeduje napredni komplet za hitna medicinska stanja,
            14  do  28  nedjelja).  U  tom  periodu  trudnice  imaju  najviše   uključujući  automatski  spoljašnji  defibrilator  (Automated
            energije, mučnine su se prorijedile ili nestale, a trudnica se   External Defibrillator, AED), opremu za napredno održavanje
            najlakše kreće .
                        25
                                                                disajnog puta i lijekove za intravensku primjenu. U Kanadi
               Hiperplazija  tkiva  u  nosu  i  ždrijelu  tokom  trudnoće   svaki avion sa najmanje 100 putničkih sjedišta zakonski je
            mogu biti naglašeni, što može dovesti do barotraume (baro-  obavezan da nosi napredni medicinski komplet (pored uo-
                                                                                                      11
            titis media, barosinusitis). Mučnina i povraćanje koji se povre-  bičajenog standardnog kompleta prve pomoći) . Evropska
            meno javljaju u ranim fazama trudnoće se mogu povećati   agencija  za  bezbjednost  vazdušnog  saobraćaja  (European
            tokom leta. Trudnoća i period do 6 nedjelja poslije porođaja   Aviation Safety Agency, EASA) u svom nezvaničnom neoba-
            imaju veći rizik od razvoja DVT tokom leta avionom. Skučeni   vezujućem  dokumentu  (unofficial  courtesy  document)  daje


            REVIJALNI RADOVI                                                  Galenika Medical Journal, 2023; 2(8):44-52.  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56