Page 50 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 50

Tabela 3. Postoperativni period i putovanje avionom
                  Vrsta intervencije                      Razlozi                             Preporuka
                Abdominalne operacije      Relativni ileus; Pucanje hirurških šavova; Perforacija; Krvarenje  7-10 dana
                Laparaskopske operacije                    CO 2                                24 h
              Kolonoskopija sa polipektomijom            Zaostali gas                        Najmanje 24 h
                  Subokluzija crijeva                   Zarobljeni gas                      Nakon stabilizacije
                    Kolostoma                            Nadimanje                         Češća zamjena kesa
                Operacije u grudnom košu                Zaostali vazduh                       3-4 nedjelje
                Neurohirurške operacije                 Zarobljeni gas                        7-14 dana


          ljekara.  Putnici  sa  kontrolisanom  epilepsijom  i  na  redov-  su kontraindikacije za letenje avionom i izvode se tek nakon
          noj terapiji, nisu pod povećanim rizikom od napada tokom   stabilizacije stanja, odnosno dozvole od strane ORL ljekara .
                                                                                                           22
          leta  avionom.  Međutim,  za  pacijente  sa  nekontrolisanim,
          čestim napadima se mora napraviti individualna procjena,   Preveniranje nastanka ovih neprijatnosti je izjednačava-
          jer stres, umor, neredovni obroci, hipobarična hipoksija i jet   nje pritiska sa obje strane bubne opne, što se postiže različi-
          lag,  mogu  doprinijeti  nastanku  napada.  Posada  aviona  je   tim manevrima: čestim gutanjem vazduha, žvakanjem žva-
          obučena za reagovanje i pomoć putniku tokom epi-napada.   kaće gume sa otvorenim ustima ili Valsalvinim manevrom
          Osobe  sa  psihijatrijskim  poremećajima,  čije  je  ponašanje   (stezanjem  nozdrva  i  generisanjem  pritiska  na  zatvorena
          nepredvidivo i agresivno, ne bi trebalo da putuju avionom.   usta i glotis, svakih 30 sekundi) dok se ne izjednači pritisak.
          Psihijatrijski pacijenti koji su stabilizovani lijekovima i imaju   Kod male djece to se postiže tako što se drže budnim i u
          obučenog pratioca, mogu biti sposobni za let .     tom periodu se uspravno hrane na flašicu, daje im se cucla,
                                              8
                                                             nešto jedu ili plaču, što sve pomaže u funkcionisanju Eusta-
                                                             hijeve tube .
                                                                      23
          Specifični poremećaji tokom leta avionom              Oftalmološki problemi
             Otorinolaringološki problemi
                                                                Oftalmološki  problemi  tokom  leta  avionom  nisu  česti,
             Otorinolaringološki problemi nisu rijetki tokom leta avio-  ali su vrijedni pomena. Kod nekih oboljenja očiju, kao što je
          nom. Zbog brzih promjena pritiska u putničkoj kabini aviona,   suvi  keratokonjuktivitis  (Keratoconjunctivitis sicca),  tokom
          svako zdravstveno stanje koje utiče na prohodnost Eustahi-  leta avionom, zbog suvoće vazduha u putničkoj kabini, treba
          jeve tube, nosnih hodnika ili sinusnih ušća, može dovesti do   dodatno koristiti vještačke suze. Putnici koji imaju kontak-
          komplikacija tokom leta. Kada se naglo poveća atmosferski   tna sočiva se često žale da im smeta suv vazduh u putničkoj
          pritisak, posebno prilikom spuštanja aviona, to uzrokuje po-  kabini i da ih sočiva grebu. Nakon oftalmoloških operacija
          rast pritiska u spoljašnjem ušnom kanalu, dok se zapremina   koje zahtijevaju ubrizgavanje gasa za privremeno povećanje
          gasa u prostoru srednjeg uva smanjuje, stvarajući vakuum -   intraokularnog pritiska treba sačekati sa putovanjem avio-
          negativni pritisak, što dovodi do osjećaja diskomfora, zapu-  nom 2-6 nedjelja, u zavisnosti od toga koji gas je korišćen.
          šenosti ušiju, bolova, neprijatnog osjećaja pritiska, zujanja   Putnik  koji  je  imao  operaciju  očiju,  a  sklon  je  kinetozama
          u ušima, vrtoglavice, glavobolje, a u težim slučajevima i do   tokom  putovanja,  treba  da  izbjegava  let  avionom  do  pot-
          rupture bubne opne i krvarenja. Da bi se uvo prilagodilo na-  punog oporavka, jer emetičko naprezanje može dovesti do
          glim promjenama barometarskog pritiska, posebno tokom   pucanja šavova na rani i krvarenja. Pacijenti sa glaukomom
          slijetanja, ali i uzlijetanja aviona, potrebno je da postoji pot-  mogu bezbjedno da putuju sve dok uzimaju lijekove prema
                                                                      24
          puno slobodna komunikacija između spoljašnjeg i srednjeg   uputstvima .
          uva i Eustahijeve tube. Neuspjeh da se uravnoteži pritisak   Barotrauma zuba
          u srednjem uvu (barotitis media) ili paranazalnim sinusima
          (barosinusitis)  obično  se  javlja  prilikom  spuštanja  aviona  i   Barotrauma zuba je takođe jedan od problema koji mogu
          može biti uzrokovan raznim stanjima, uključujući infekcije   nastati tokom putovanja avionom. Barodontalgija je vrsta
          srednjeg uva, izlive, akutni ili hronični sinusitis, ili alergije   zubobolje  izazvana  izlaganjem  promjenljivom  barometar-
          ili infekcije koje stvaraju nazalno začepljenje. Nedavne hi-  skom pritisku. Nastaje kod osoba sa karioznim promjenama
          rurške procedure u predjelu struktura unutrašnjeg ili sred-  zuba, loše izrađenim, oštećenim i dotrajalim zubnim ispuni-
          njeg uva mogu biti pod uticajem promjena pritiska i pred-  ma, povredama desni, nakon nedavnog vađenja zuba, kod
          stavljaju  kontraindikaciju  za  let.  Akutna  stanja  kao  što  su   postojanja cista. Uglavnom se javlja na gornjim kutnjacima,
          infekcije srednjeg uva, izlivi, kao i nedavne operacije na uvu   koji  su  u  bliskoj  vezi  sa  šupljinom  gornjoviličnog  sinusa.
          (timpanoplastika, mastoidektomija, stapedektomija, endo-   Zbog nesrazmjernog odnosa između oštećenja zuba i pro-
          limfatički šant, labirintektomija, uklanjanje akustičnog ne-  mjera otvora kroz koji ova šupljina komunicira, usporena je
          uroma, presjek nerava preko srednje lobanjske jame i dr.)   eliminacija gasa iz ove šupljine u usta, pri nagloj promjeni
                                                             barometarskog pritiska. Kako ove šupljine komuniciraju sa



          48     DOI: 10.5937/Galmed2308044P
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55